NHKFs Konstresor

Här anges de konstresor Norra Hallands Konstförening har gjort under åren 2016-2020, presenterade med de senare överst:

  • Moderna Museet i Malmö, inställd där vi skulle ha sett verk av Hilma af Klint i april 2020. Utställningstid 4.4.2020-21.2021.
  • Arkens konstmuseum 2019-01-19
  • Abecita Konstmuseum och Textilmuseet i Borås samt dess utomhuskonst. 2019-04-14.
  • Hallands konstmuseum 2019-11-03
  • Louisiana Konstmuseum. Louise Bourgeois.
  • Skissernas museum och Kulturen i Lund 20..
  • Louisiana Museum of Modern Art 2017-10-23
  • Mjellby Konstmuseum och Hishult Konsthall 2017-???
  • Bohusläns Konstmuseum och Dalslands Konstmuseum 2017-08-27
  • Bohusläns Konstmuseum 2016-04-10

Planen var att resa till Moderna museet i Malmö för att se Hilma af Klint den 7 april 2020. Utställningstid 4.4.2020-21.2021.

Denna resa fick tyvärr ställas in beroende på risk för att bli smittad av Coronavirus. Efter att ha sett dokumentären om Hilma af Klint var vi alla så intresserade av att se denna utställning. Särskilt intresserade var vi av de tio stora verk Hilma af Klint målade 1907-08.

Redan 1906 målade Hilma af Klint (1862-1944) storslagna abstrakta verk, långt före det ryska och franska avantgardet: Wassily  Kandinsky (1866-1944), Kazimir Malevich (1878-1935)  och Piet Mondrian (1872-1944).

Flera av deras verk har stora likheter med de tavlor som af Klint målade flera år tidigare. Skulle tex Kandinsky kunna ha sett af Klints målningar och tagit intryck? Tanken är svindlande. Vi vet att Kandinsky var i Stockholm vid denna tid och att han träffade Hilma af Klint.

Hilma af Klint utgick ifrån att det finns en andlig dimension i tillvaron och hon ville synliggöra sammanhang som ligger bortom det som ögat kan se. Hon var av den uppfattningen att hon, när hon målade, stod i förbindelse med högre medvetanden, som talade och förde fram budskap genom henne, Hilma af Klint var påverkad av spiritismen, teosofin och senare även av antroposofin. Hon ville förmedla den mänskliga existensens olika dimensioner. Läs mer om henne på modernamuseet.se

Utställningen av Hilma af Klints verk på Guggenheimmuseet i New York lockade 600 000 besökare, vilket är rekord för museet.

Den 19 januari 2019 for NHKF  till Arken Kunstmuseum för Moderne Kunst för att se utställningen ”Vincent van Gogh”.

Arkens Kunstmuseum för Moderne Kunst ligger i Ishöj utanför Köpenhamn, vackert placerad invid stranden.

För första gången på 50 år visades en stor separatutställning av måleri och teckningar av den nederländske målaren Vincent van Gogh i Danmark. Verken som visas har fokus på förhållandet mellan konst, människan, natur och religion. Konstverken kom från Helena Kröller-Mullers privata samling var det flera verk man inte ser i vanliga fall. Färgerna är strålande bevarade på oljemålningarna och de gnistrar som små juveler i utställningslokalen.

Bara att komma till Arken och se dess tuffa arkitektur var en upplevelse i sig. Härlig lunch dukades fram direkt vid ankomsten. Vi kunde sedan i lugn och ro njuta av Van Goghs fantastiska konst. Det var en helt igenom enastående utställning.

Denna resa genomfördes i samarbete med Konstfrämjandeföreningen i Halland, från vilken 6 medlemmar deltog, och 38 medlemmar från NHKF. Under resan till Arken fick resenärerna höra ett föredrag av Rebecca Nordström om Vincent van Gogh, hans liv och gärning.

Den 3 november 2019 reste NHKF till Hallands konstmuseum som var nyöppnat efter en till- och ombyggnad.

NHKF fick dela gruppen i två parallella visningar, med  två guider. Grupp A började med rundvandring och såg museets konstnärliga gestaltning; Grupp B började med att se en separatutställning av Olle Baertlings verk.

Vi fick också en guidad tur runt om i centrala Halmstad för att se deras fina utomhuskonst. Guiderna på denna resa var bara så bra.

Den 14 april 2019 besökte NHKF Abecita Konstmuseum och Textilmuseet samt studerade Borås utomhuskonst.

Abecita visade en permanent utställning av Richard Hamilton, Jim Dine, Robert Rauschenberg, Andy Warhol, Roy Lichtenstein m fl portalfigurer inom fotokonst.

Richard Hamilton, bild: “Beatles”, 2007. Teknik: bläckstråle digitaltryck. Ursprungligt collage gjort för “The White Album”, år 1968.

Jim Dine, f35 i Cincinnati, USA. Gästprofessor vid flera amerikanska universitet och i London. Jim Dine är oerhört produktiv och arbetar överallt och förflyttar sig ständigt. Han har haft utställningar i många länder förutom i USA, bl a i Stockholm 1964 och i Borås 1994. Under 1960-talet tillhörde han pop-konstnärerna och ägnar mycken tid åt “installationer”. Jim Dine är känd för sitt snäva motivval, som består av verktyg, badrockar, slipsar, hjärtan självporträtt och Venus de Milo. Han har ett stort tryckkunnande och samarbetar med många skickliga tryckare. Den goda tekniken syns tydligt i hans verk. Hans konst är amerikanskt hänsynslös, men har med åren blivit alltmer europeisk i sin stil.

Robert Rauschenberg, f25 i Texas, USA, d.08 i Florida. Studerade i Kansas och i Paris i slutet av 1940-talet. Flyttade till New York 1949 och har där sin första utställning 1952. Vid en utställning 1960 slår han igenom som en ledande pop-konstnär tillsammans med Jasper Johns och Roy Lichtenstein. Rauchenberg är känd för sina collage och sitt experimenterande med icke konstnärliga material. Detta leder fram till hans starka ställning bland pop-konstnärerna. Han inspireras kraftfullt av Marcel Duchamps konst och konstteorier som så många andra konstnärer. Pontus Hultén ordnade en Rauschenberg-utställning på Moderna Museet i Stockholm 1962. Rauschenberg har behållit sin position genom alla år, som en av de mest betydande konstnärerna i världen. Robert Rauchenbergs grafik utmärks av tekniska experiment och nyskapande och fick stor betydelse för konstgrafikens utveckling. 1998 visade Guggenheim Museum, New York en retrospektiv utställning, som täcker Rauschenbergs konstnärskap under mer än 50 år.

Roy Lichtenstein, f23 i New York, d97. Roy Lichtenstein studerade 1946 vid Ohio State University. Han har sin första utställning där 1949. Efter en period av sökande dras han till pop-konsten. Han återvänder till New York 1961 och får kontakt med Leo Castelli Gallery. Där har han 1962 sin stora genombrottsutställning. Han målar då seriefigurer – typiska motiv från det moderna Amerika och etablerar sig vid sidan om Johns, Rauschenberg och Warhol, som en ledande pop-konstnär. 1963 gör han “Whamm!”, en historisk målning för pop-konstnärerna. Raster-tekniken, som används i serieteckningarna, utvecklar han sedan i sina nya skultpturer målningar och tryck ofta med motiv lånade av konstnärer som van Gogh, Matisse, Mondrian och Picasso. Roy Lichtenstein gör tryck även av seriefigurerna, men i mycket stora upplagor som affischer för sina utställningar. intresset för hans konst ökar hela tiden och han är representerad i museer i hela världen

Vi såg även tre separatutställningar: Mats Alfredsson – Street Soul, Annica Eklund – Untold Stories och Göran Strand – Ljusår. Ägarna Berit och Bengt Swegmark guidade oss i en parallell visning.

Ordförande Jan Öjmertz i Tore G. Wärenstams nyöppnade museum höll föredrag i lokaler intill Abecita. Det blev helt enkelt en extra visning av detta museum av Bengt Göran Johansson.

Lunch intogs på “Restaurant The Food Company” i Textilmuséet. Vi såg utställningen “Ballenciaga – Master of Couture”, en internationell utställning från Victoria and Albert Museum i London, som lyfter fram ”haute coutures mästare” Cristóbal Balenciaga. Utställningen fokuserar på storhetstiden under 1950- 1960 talet då hans enastående kreativitet revolutionerade modet. Balenciagas djärva arkitektoniska linjer frigjorda från kroppens begränsningar påverkar modet än idag och utställningen visade även plagg av senare designer som har fortsatt i mästarens spår såsom Hubert de Givenshy, Yohij Yamamoto, Iris Van Herpen och Hussein Chalayan. Balenciagas innovativa former banade väg för en ny syn på mode.

Slutligen, gjorde vi under denna resa några nedslag vid delar av Borås utomhuskonst. Antal deltagare: 34 personer.

Den 13 maj 2018 reste NHKF till Louisiana för att se  utställningen av Gabriele Munter och även Pablo Picassos keramik.

Först såg vi en omfattande, retrospektiv presentation av Gabriele Munter – 100 år efter hennes första utställning i Danmark. Louisiana ville visa på nya facetter i hennes verk och hennes konstnärliga självständighet. Ivrigt letade vi efter spår av Wassily Kandinsky, Gabrieles lärare, som hon också en tid levde tillsammans med.

Gabriele Munter fd 1877 i en övre medelklassfamilj i Berlin. Gabriele fick stöd av föräldrarna och hade privatlärare när hon växte upp. Hennes första konstutbildning skedde vid Damen – Kunstschule i Dusseldorf, eftersom hon inte fick skriva in sig i de tyska akademierna på grund av sitt kön. Båda föräldrarna dog när Gabriele var 21 år och hon bestämde sig då att resa tillsammans med sin syster till Amerika. De kunde leva fritt och självständigt då de hade ärvt en stor summa pengar. Tillbaka i Tyskland började hon ta lektioner av Vassilij Kandinsky. I en bok med titeln: “Vassilij Kandinsky och Gabriele Munter: Brev och hågkomster 1902-1914” skriven av Annegret Hoberg (cuarator på Lenbachhaus i Munchen) beskrivs utvecklingen av parets personliga och konstnärliga relation. Den stormiga kärleksaffären mellan den store kände konstnären Kandinsky och den tämligen okända konstnärinnan Gabriele Munter är en berättelse om lycka, smärta, tillit och svek, idyllisk harmoni och bitter konflikt som ställs mot bakgrund av de revolutionära omvälvningar som uppstod i samband med modernismens födelse.

Gabriele tvivlar ständigt på sig själv, vilket också syns i självporträtten där hon varken poserar som vacker eller ful, utan framställer sig so, alldaglig. Det kan jämföras med Kandinskys geniförklaringar både av sig själv och av Gabriele. Kandinskys erkännande av hennes naturliga talang och hans uppmuntran av hennes ambitioner var avgörande för hennes utveckling. Kandinsky blev också förälskad i Gabriele och 1903 lämnade han sin hustru och inledde en offentlig förbindelse med Gabriele. På sina resor träffade de Rousseau, Matisse, van Gogh och fick estetiska idéer – vilket dök upp i Gabrieles måleri efter att paret återvänt till Tyskland. Paret slog sig ner i Murnau vid foten av Alperna. Under tiden här arbetade de tillsammans med Alexej Jawlensky och Marianne Werefkin, ett ryskt konstnärspar under åren 1908-1911. Tillsammans arbetade de intensivt tillsammans för att skapa en ny typ av målning som kännetecknas av djärv förenkling, tillplattat rumsligt perspektiv och levande användning av färg. Kretsen kring Gabriele Munter och Vassilij Kandinsky vidgades och sedermera legandariska konstnärer anslöt sig, bl a Franz Marc, Robert Delaunay, Pablo Picasso, Paul Klee och Arnold Schönberg.

Enligt Gabriele Munter var det Jawlensky som gjorde henne uppmärksam på det bayerska och böhmiska glasmåleriet och den teknik som kallades Hinterglasmalerei (Målning bakom glas). Dessa ursprungligen religiösa hinterglasbilder hade sedan 1700-talet framställts vid manufakturer och  distribuerats av kringresande handelsmän. Gabriele kopierade traditionella exempel som bilder av skyddshelgon eller av madonna och barn. Formförenklingarna i det folkliga glasmåleriet ger Gabriele Munter avgörande impulser när det gäller utvecklingen av hennes stil och formspråk, speciellt beträffande landskapsbilderna. Tekniken är enkel och slagkraftig. Kraftiga färger bygger upp bilden – ofta i avgränsade, färgmättade ytor. Stommen i bildkompositionen utgörs av de mörka konturbilderna som skiljer färgerna åt och markerar föremålens form.

Efter diverse meningsskiljaktigheter utträdde Kandinsky, Munter och Mard ur NKF 2011 och bildade konstnärsgruppen Der Blaue Reiter med säte i Munchen. Deras program som utgick från primitivism var intellektuellt till sitt innehåll, men intuitivt i utförandet. Man lade tonvikt på barnets konst som inspirationskälla, på abstrakt form och på de symboliska och psykologiska aspekterna hos linjer och färger. Influerade av arvet från romantiken och symbolismen ifrågasattes den impressionistiska återgivningen av yttervärlden och ersattes med en konst framtvingad av inre nödvändighet.

Särskilt färgens psykologiska och emotionella verkan ansågs vara ett effektivt sätt att nå betraktarens själ, jämförbart med vibrationer av ljud som når lyssnarens öra. Syftet var att föra in andliga värden i konsten och för att uppnå detta använde de sig av förenklingar och färgernas kraft. Dessutom hänsyftade Kandinsky på esoteriska källor, teosoferna och rosenkreutzarna, som ger inblick i hans viktigaste skrift: “Uber das Geistliche in der Kunst”, utgiven 2912. Ordet teosofi kommer från Theos och Sophia som betyder Gud respektive Vishet. Som religiös filosofi har teosofin urgamla rötter, men den återuppstod i slutet av 1800-talet och influerade ett flertal konstnärer. De klassiska formuleringarna av de teosofiska tankegångarna, Den hemliga läran, är författad av den ryskfödda Helena Petrivna Blavatsky, Hon framhåller att ett föremåls väsen är viktigare än dess egenskaper. i teosofisk estetik är konstverket på sitt sätt en tankeform skapat av konstnären. Kandinsky menade att teosofi är ett annat uttryck för samma andliga rörelse som kan ses i måleriet. 

Der Balue Reiter upplöstes vid krigsutbrottet 1914. Gabriele Munter tillbringade en tid i Sverige och 1 mars 1916 ställde hon ut hos Gummesons konsthandel.  Den 30 januari 1917 ordnade Liljevalchs Konsthall en utställning med ” Föreningens Svenska konstnärinnor och Vereinigung Bildende Kunstlerinnen Österreichs”. Gabriele, som under hösten 1915 haft kontakter med den svenska föreningen, deltog som särskilt inbjuden, liksom även Sigrid Hjertén-Grunewald och Malin Gyllenstjärna. De kom att betraktas som utställningens modernister. Gabriele Munter flyttade snart till Köpenhamn, och verkade där några år på 1920-talet innan hon fortsatte till Berlin och Frankrike. 1931 slår hon sig ner i Murnau för gott ocj tar upp sitt landskapsmåleri från seklets början. Så småningom fann hon en ny kär vän i Johannes Eichner, som uppmuntrade henne att förnya sin karriär. Gabriele Munter dog den 19 maj 1962 i sitt hem i Murnau, Hennes hus är nu ett museum. Hon var en av de stora tyska expressionister vars målningar fortsätter att inspirera nya generationer av konstnärer. Denna text är hämtad från Lena Månsson.

Vi såg även en utställning av Pablo Picasso bestående av totalt 150 verk. Det var den första utställningen i Skandinavien med fokus på Picassos keramik. Dessa två utställningar varade endast kort tid, och vi lyckades pricka in en tid så att vi fick se båda. Ja, det finns mycket skrivet om Pablo Picasso, så jag skriver inget här nu.

Den 2 september 2018 åkte NHKF till Skissernas museum i Lund och till Kulturen i Lund för att se samlingen av modernismen, särskilt den modernistiska pionjären – målaren GAN, dvs Gösta Adrian-Nilsson och silversmeden Wiwen Nilsson, vilka kan jämföras med Sigrid Hjertén, Isaac Grunewald, Carl Kylberg och Bror Hjorth.

På Skissernas museum hade vi två bra guider. Närmare 1000 konstnärer från 30 olika länder finns representerade där och nya tillkommer ständigt till detta museum. Guiderna bidrog till att vi fick se fantastiska exempel på offentlig konst, vilket fint knöt an till Marie Holmgrens föreläsning om offentlig konst, vilken vi lyssnade till i mars 2017.

NHKF besökte även Lunds Domkyrka. Redan innan domkyrkan byggdes fanns det en mindre kyrka på denna plats. Ett gåvobrev från Knut den Helige år 1085 möjliggjorde bygget som tog fart när Lund blev ärkebiskopssäte år 1103. Vi hade tur som fick höra det astronomiska uret som spelar två gånger om dagen, klockan 12 och klockan 15. De äldsta delarna av detta ur går tillbaka till 1420-talet. uret kallas det underbara uret i Lund. Du kan läsa mer om Lunds Domkyrka på hemsidan: www.lundsdomkyrka.se

Den 23 oktober 2017 reste NHKF till Louisiana Museum of Modern Art för att se utställningen Louise Bourgeois: “The Structure of Existence: The Cells”

Som en fin förberedelse inför resan till Louisiana höll fd 1:e curator Kristina Mellström från Borås Konstmuseum föredrag  den 16 oktober 2017. Vi fick ta del av bilder och Louise Bourgeois’ (1911-2010) livshistoria med betoning på hennes konstverk ”The Structure of Existence: The Cells” 13 oktober till 26 februari. 

Vi åt en tidig middag på Humlabaeck Kro.

En vecka senare, den 23 oktober, reste 40 medlemmar i NHKF reste till Louisiana Museum of Modern Art för att se Louise Bourgeois utställning: The Structure of Existence: The Cells.

Louise Bourgeois’ konst utmärks av omedveten, sexuell önskan – och hennes verk är starkt relaterade till kroppen. Utställningen bestod av 25 celler, byggda av trä, speglar eller ståltråd, och de är laddade med känsligt minnesinnehåll från hennes livserfarenheter. – Alla saker i cellerna var hennes egna. Det här är en värld som hon hade samlat på sig. Hon slängde aldrig något.

Louise Bourgeois skapade sina berömda spindlar, som den 9,3 meter höga “Maman” 1999. Louise Bourgeois fick sitt stora genombrott 1982, med en separatutställning på Museum of Modern Art i New York. Den var den första retrospektiva utställningen på MoMA med verk av en kvinnlig konstnär. Hon var då 71 år. Hennes storhetstid som konstnär upplevde hon de 28 åren som följde fram till hennes död 2010.

Alla medlemmar i NHKF var helt tagna av utställningen.

Den 21 maj 2017 for NHKF till Mjellby Konstmuseum och till Hishult Konsthall

På vägen mot Mjellby besökte vi Lizzies café i Holm och fick höra historien med denna byggnad samtidigt som vi fick gott kaffe och fralla.

På  Mjellby Konstmuseum visades En annan historia – svensk skulptur under hundra år: 1870-1970. 

Mjellby Konstmuseum synade svensk skulpturtradition och visade på skulpturens förändrade funktion och uttryck under det moderna samhällets framväxt. Mjellby lyfter här fram den svenska skulpturen ur ett historiskt perspektiv. Utställningens ambition var att ge en bild av svensk mångfald, men också visa på vikten av den europeiska modernismens influenser. Här möttes vi av skulpturer som skapats för att berätta om specifika händelser, känslor och personer. Bland alla dessa skulptörer var det några som var mer kända för oss, såsom Walter Bengtsson, Christian Berg, Stig Blomberg, Siri Derkert, Agnes de Frumerie, Claes Hake, Elli Hemberg, Bror Hjort, Carl Milles, Carl Fredrik Reuterswärd, Ninnan Santesson och Nanna Ullman. Det var sedan intressant att få komma till Konsthallen i Hishult och se Claes Hakes senare skulpturer.

Kristina Mellström deltog i resan och guidade föreningen om Claes Hakes skulpturer både i Konsthallen Hishult och i parken där det också finns ett 70-tal blommande Rhododendron att beskåda.

16 april 2017: Tåg till Göteborg: Guidad visning av utställningen av ”Natur och stadslandskap, med verk ur samlingarna på Göteborgs Konstmuseum”.

Den 27 augusti 2017 for NHKF till Bohusläns Konstmuseum och till Dalslands Konstmuseum

Bohusläns museum visade utställningen “Med kärlek till färgen – möt Göteborgskoloristerna“ . Ett hundratal verk av 25 konstnärer varav endast fyra var kvinnor visades. Föreningen fick fin guidning av Birgitta Åhlund, känd av Kungsbackaresenärerna. Inriktningen var bohuslänskt landskap. Flera av verken hade inte visats tidigare. Tavlorna sprakade av färg.

Lunch intogs sedan på restaurang Lindesnäs, Gustafsberg. Sallad, bröd, måltidsdricka, varmrätt, kaffe och dessert.

Därefter reste vi till Dalsland Konstmuseum i Upperud och såg den permanenta konsten på Dalslands Konstmuseum. Chefen för muséet Jörgen Svensson hade som uppgift att bistå samtida konstnärer.  Vi såg även tre tillfälliga, separata utställningar: Tomas Lundgrens måleri, Eva Zethraeus skulpturer i porslin och Malin Borghults skulpturer.

Den 10 april 2016 for NHKF till Bohusläns museum: Marie-Louise Ekmans utställning “Konst och film”

Norra Hallands Konstförening, med Boris Svenbring som färdledare, var på sedvanlig vårresa den 10 april 2016. Denna gång gick färden till Bohusläns museum i Uddevalla och Konstnärernas Kollektiv-verkstad (KKV) i Gerlesborg med fika på Gerlesborgsskolan, en fristående eftergymnasial konstskola grundad av Arne Isacsson 1944. Arne Isacsson föddes 2017 i Ronneby, Blekinge län. Han var en av Sveriges mest kända akvarellister och konstpedagoger och gick bort i september 2010. Arne Isacssons välrepresenterade konstnärskap utforskade bland annat färgpigmentens egenskaper i rikliga vattenmängder.

På Bohusläns museum såg vi Marie-Louise Ekmans utställning: ”Konst och film” med konst huvudsakligen från 1970-80-talen. Utställningen uppmärksammar hur det sceniska eller teatrala är en bärande idé som präglar många av Marie-Louise Ekmans arbeten, oavsett konstform. I utställningen presenteras måleri, grafik och objekt från 1970- och 1980-talet. I utställningen presenterades också arkivmaterial från M-L Ekmans arbetsprocess med film, scenografi, korrespondens och kulturdebatt. Filmerna som visades har tidigare inte visats även om de spelades in under 80-talet. Planer finns nu på att sätta samman dessa humoristiska och samtidigt spännande korta filmer till en långfilm.

Tack vare en mycket kunnig och stimulerande guide, Birgitta Åhlund, upptäckte vi saker i M-L Ekmans måleri som vi kanske inte annars hade uppmärksammat. Birgitta pekade särskilt på de referenser Marie-Louise har använt sig av i sitt måleri. Marie-Louise Ekman har varit föregångare för många av dagens målare, som exempelvis Jens Fänge, särskilt vad gäller färgskalan. 

1984 blev Marie-Louise Ekman den första kvinnliga professorn på Konsthögskolan i Stockholm, där hon senare också var rektor och under 2009-2015 chef för Dramaten.

Efter visningen åt vi en god lunch på Restaurang Kajkanten på Bohusläns museum.

Vi fortsatte sedan till Konstnärernas Kollektiv-verkstad i Gerlesborg, vilken är en av fyra kollektivverkstäder med riksintresse. Här ges yrkesverksamma konstnärer möjlighet att använda professionellt utrustade verkstäder för olika tekniker och material. Samtidigt slog det oss hur enkelt allting var – säkerhetsutrustning lyste exempelvis med sin frånvaro! KKV är också en plats för stimulerande, utvecklande och spännande möten i konstens och kulturens tecken.

Vi delade upp oss i två grupper då vi var drygt 40 resenärer. Den ena gruppen guidades av stenkonstnär Lars Hansson som visade oss färdiga skulpturer och verk under arbete. Vi förstod rätt snart att det inte är så enkelt att hugga i sten och få fram dessa otroligt vackra stenarbeten. I huvudsak används traditionella handverktyg och luft- och elverktyg för att forma, slipa, polera, såga, borra, klyva, et cetera.

Eva-Maj Eliasson guidade oss bland annat i stora grafiksalen där vi fick se hur en grafikprocess går till. Föreningen köpte också ett fint konstverk till konstlotteriet av Eva-Maj. På hemvägen lottades Birgitta Rudbergs bok: Elli Hemberg – en sökare” ut.

Vi avslutade dagen med kaffe/te och fralla på den vackert belägna Gerlesborgsskolan.